" اعتیاد دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در کشور "


" اعتیاد دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در کشور "

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اعتیاد دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: تهدیدات ناشی از مصرف موادمخدر سنتی و صنعتی، روانگردان‌ها و محرک‌ها به یک میزان ‏نیست، با درک این واقعیت غیرقابل انکار، ضرورت دارد که دستگاه‌های فعال در حوزه مقابله و درمان فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنند.

دین‌پرست ادامه داد: باید تهدیدات ناشی از موادمخدر صنعتی و ‏سنتی در کشور به‌خوبی مشخص و ضمن بررسی علل افزایش مصرف موادمحرک در بین جوانان و زنان، چگونگی ‏تغییر الگوی مصرف موادپرخطر به مواد کم خطرتر، شناسایی شود‎.‎

وی تصریح کرد: برای مقابله جدی‌تر و ضربه‌ زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاق، به‌عنوان شریان حیاتی قاچاقچیان و ‏شناسایی، دستگیری عوامل اصلی قاچاق، باید شیوه‌های نوین مبارزه با موادمخدر مانند حمل تحت ‏نظارت و مقابله با پولشویی در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.‎

به گفته دین‌پرست، براساس سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد تا پایان سال ۹۴، باید ۴۰ درصد از جمعیت سالم جامعه تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار گیرند‎.‎

وی با اشاره به بازنگری این سند، افزود: در روند بازنگری سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، تلاش خواهد شد که به موازات تقویت برنامه‌های ضروری ‏برای مصون‌سازی جامعه، برنامه‌های جدیدی در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در آستانه دومین سال اجرای این سند، ‏در متن سند پیشگیری اولیه از اعتیاد گنجانده شود‎.‎

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل‎ ، بیش از ۲۰۰ میلیون تن از جمعیت ‏بزرگسال دنیا موادمخدر مصرف می‌کنند و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست، گفت: باید روش‌های جلوگیری از تغییر الگوی ‏مصرف از مواد کم‌خطر به موادپرخطر در کشور مشخص شود تا اولویت‌های مقابله با موادمخدر نیز بر همان اساس تبیین ‏شود‎.‎

منبع خبر: سایت عصر ایران

ترک سیگار برای سلامت روان هم خوب است

منافع جسمی ترک کردن سیگار از جمله کاهش خطر دچار شدن به سرطان و بیماری قلبی کاملا شناخته شده است، اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کنار گذاشتن این عادت ممکن است سلامت روانی را هم بهبود بخشد.


به گزارش همشهری به نقل از لایو ساینس، پژوهشگران در این بررسی اطلاعات به دست آمده در ۲۶ بررسی پیشین را بازبینی کردند، و دریافتند که افرادی که سیگار کشیدن را ترک می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس، و افزایش خلق و خوی مثبت و کیفیت زندگی را تجربه می‌کنند.

به گفته این پژوهشگران این یافته‌ها هم در میان جمعیت عمومی و هم در میان افراد دارای اختلالات روانی مصداق داشت.

این یافته‌ها در تضاد با این تصور رایج است که سیگار کشیدن برای سلامت روانی خوب است: به گفته این پژوهشگران بسیاری از سیگاری‌ها به این علت به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند که احساس می‌کنند این عادت افسردگی، اضطراب و استرس‌شان را کاهش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند آرامش پیدا کنند.

اما این پژوهشگران می‌گویند در واقع سیگار کشیدن با تسکین دادن «علائم ترک» مانند تحریک‌پذیری، اضطراب و افسردگی است که باعث این سوءبرداشت در سیگاری‌ها می‌شود که سیگار خلق و خوی‌شان را بهبود می‌بخشد. برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که این علائم ترک چند هفته پس از متوقف کردن سیگار کشیدن برطرف می‌شوند.

این پژوهشگران که نتایج بررسی‌شان در ۱۳ فوریه در ژورنال ‌BMJ منتشر کرده‌اند، می‌نویسند: «می‌توان به سیگاری‌ها اطمینان داد که کنار گذاشتن سیگار از لحاظ سلامت روانی سودمند است.»

با این وجود این بررسی نمی‌تواند یک رابطه سببی میان ترک کردن سیگار و بهبود سلامت روانی را ثابت کند. برای مثال این امکان هم مطرح هست افرادی که بهبود در سلامت روانی را تجربه می‌کنند، همان افرادی باشند که تلاش کرده‌اند سیگار را ترک کنند.

البته این پژوهشگران یادآور می‌شوند که بسیاری از بررسی‌های مورد بازبینی آنان کارآزمایی‌های ترک سیگار بوده‌اند که در آنها افراد مشارکت‌کننده به قصد ترک سیگار وارد آنها شده بودند. بنابراین در این کارآزمایی‌ها تصمیم برای ترک کردن سیگار بر مبنای خلق و خوی افراد نبوده است.

پژوهشگران در این تحقیق، بررسی‌های را انتخاب کردند که وضعیت سلامت روانی افراد را پیش از ترک سیگار و شش هفته پس از آن ارزیابی کرده بودند. افراد مشارکت‌کننده در این بررسی‌ها به طور میانگین ۲۰ نخ سیگار در روز می‌کشیدند و برای شش ماه پیگیری شده بودند.

مراکز برگزاری امتحان کمک راهنمایی؛ اسفندماه 1392


مراکز برگزاری امتحان کمک راهنمایی؛ اسفندماه 1392

1-  نمایندگی آکادمی شامل: اقدسیه، جمشیدیه، آبادان

2-  نمایندگی استاد معین شامل: شهرک غرب

3-  نمایندگی رباط‌کریم

4-  نمایندگی پرستار شامل: صالحی

5-  نمایندگی فلاح شامل: سعادت‌آباد

6-   نمایندگی افسریه شامل: تهران‌پارس، فشم

7-  نمایندگی شهرری شامل: قم، زمزم

8-  نمایندگی اراک شامل: خمین

9-  نمایندگی اصفهان شامل: شهرکرد، نیک آباد

    10-   نمایندگی مشهد

11-   نمایندگی کرج شامل: وحید، سلمان شهر

12-   نمایندگی سمنان

13-   نمایندگی هیدج شامل: تبریز، قزوین، رشت

 

  •  تذکر: افرادی که شرایط تاریخ ثبت‌نام خود را رعایت نکرده‌اند، برگه امتحانی آن‌ها تصحیح نخواهد شد و در دوره امتحان بعدی هم نمی‌توانند شرکت کنند.
     
  •  ساعت برگزاری آزمون: 12 ظهر روز پنجشنبه 1 اسفند 1392

 

شرایط برگزاری امتحان:

  •  ساعت شروع آزمون 12 ظهر می‌باشد.
     
  •  درب سالن 15 دقیقه قبل از ساعت 12 بسته می‌شود.
     
  • به همراه داشتن کارت عضویت (با تاریخ معتبر) الزامی است.
     
  • به همراه داشتن هرگونه کتاب و جزوه ممنوع است.
     
  • مدت زمان امتحان برای فنی 40 دقیقه و برای جهان‌بینی 40 دقیقه می‌باشد. ممتحن در صورت صلاحدید می‌تواند 5 دقیقه به وقت آزمون اضافه کند.
     
  • در آزمون هیچ سؤالی توسط ممتحن پاسخ داده نمی‌شود.
     
  • استفاده از موبایل حین برگزاری امتحان به هر شکلی ممنوع است و در صورت مشاهده برگه امتحان فرد گرفته می‌شود.

 

۵ نکته که شما را در زندگی موفق می‌کند


چه کنیم که موفق تر شویم؟ چطور می توانیم در تمامی عرصه های زندگی، چه حرفه ای و چه شخصی، پیشرفت کنیم؟


به گزارش افکار نیوز، در طول دهه های متوالی مقاله ها و مطالب زیادی از ادبیات درباره این موضوع نوشته شده است، اما در اینجا من ۵ نکته ای را ارائه می کنم که به گمانم اساسی هستند...


۱ - فعال باشید

ویکتور فرانکل می گوید بین محرک و پاسخ خلاء وجود دارد و در حدفاصل این خلاء، تمامی آزادی ما نهفته است. با اینکه وی از محرومیت های شدید در اردوگاه های کار اجباری نازی رنج می برد، اما به این باور رسید که خود مسوول اندیشه ها و اعمال خود است و فقط برخی واکنش های شرطی نیست.
همانند فرانکل، ما نیز باید تلاش کنیم با همنوا کردن تمامی تجارب زندگی، سرنوشت خود را بیافرینیم. هر چیزی از ذهن ما آغاز و به بیرون ساطع می شود بنابراین هر آنچه در اطراف ما رخ می دهد بازتابی از دنیای درون خود ماست. اینکه ما به این دنیای درون اجازه دهیم سرکش شود، اینکه بگذاریم علف های هرز رشد کنند و همه جا را بگیرند یا اینکه بوستان سرسبز و دلپذیری را پرورش دهیم، همه انتخاب خود ماست؛ این معنی واقعی فعال بودن است.

۲ - مسوولیت پذیر باشید

از آنجا که ما این قدرت را داریم که تجربه ها را انتخاب کنیم، نیاز داریم مسوولیت این انتخاب را هم پذیرا باشیم. شاید هر چیزی که در سر راه ما قرار می گیرد نتیجه مستقیم افکار ما نباشد (هر چند برخی ممکن است بگویند باشد) اما هر آنچه ما به زندگی مان جذب می کنیم، تا حد زیادی، بازتابی از نحوه اندیشیدن ماست. اکثر اینها در سطح ناخودآگاه رخ می دهند اما همین ناخودآگاه از ذهن اندیشمند ما خط می گیرد بنابراین تغییر در نحوه اندیشیدن، دنیای ما را متحول خواهد کرد و ما در برابر آن مسوول هستیم.

رفتار ما نتیجه طبیعی تصاویر ذهنی ماست بنابراین مسوول رفتارمان نیز هستیم، همچنین در برابر رفتاری که در دیگران تحمل می کنیم. اگر بگذاریم دیگران روی اعصاب ما راه بروند، آن وقت باید خودمان را سرزنش کنیم.

۳ - رهبر خوبی باشید

هیچ گاه در هیچ یک از عرصه های زندگی اثربخش نخواهیم بود مگر اینکه مهارت های رهبری مطلوبی داشته باشیم. رهبری یک هنر است و هر یک از ما باید رویکردمان را نسبت به آن پیدا کنیم. اول از همه، باید بفهمیم چگونه خودمان را رهبری کنیم، یعنی اینکه یک قطب نما داشته باشیم، یک خط سیر که همه کارهای ما را راهنمایی کند. این قطب نما، معمولا به شکل یک بیانیه ماموریت شخصی است، سندی که بیان کننده جزییات ارزش هایی است که ما با آنها زندگی می کنیم.

همانطور که دیگران را رهبری می کنیم، حال به عنوان والدین، مدیران، در خانواده و سازمانی که ما خود بخشی از آن هستیم، نیاز داریم پیش از هر کاری و مهم تر از هر چیزی با مثال رهبری کنیم تا روشن کنیم ارزش های ما چه هستند و اینکه ما با آنها زندگی می کنیم. هرگونه عدم انسجامی در ارزش های ادعا شده و رفتار ما شناسایی و قضاوت می شود و باعث از بین رفتن اثربخشی ما خواهد شد. خوددرگیری های فردی و استانداردهای دوگانه میخی خواهند بود بر تابوت توانایی ما برای رهبری.

یک رهبر خوب، ماهرانه و به آرامی رهبری خواهد کرد، پشت همه، بدون سروصدا و هیاهو. در کلام تائو ته شینگ:

سرباز خوب ترس را القا نخواهد کرد.
جنگجوی خوب نمایانگر تجاوز نخواهد بود.
اشغالگر خوب خود را درگیر نبرد نخواهد کرد.
رهبر خوب تمرین قدرت نخواهد کرد.
این همان ارزش بی اهمیتی است.
این راه دستیابی به همکاری دیگران است.
این راه ساختن همان هارمونی است که در طبیعت هست.

۴ - اجازه ندهید ترس شما را بازدارد.

من عاشق تمامی فیلم های اِم.نایت شیامالان هستم. فیلم مورد علاقه من نیز «روستا» است. این فیلم راجع به روبرو شدن با ترسی است که مدام بر ما چیره می شود و رسیدن به این واقعیت که هر زمان که ما با آنها رودررو می شویم، ناپدید می شوند. هیچ چیزی آن نیست که به نظر می رسد. زمانی شنیدم (هر چند به یاد ندارم که کجا) که بیشترین فرمانی که در کتاب مقدس آمده است این است: «هراس به خود راه ندهید.»
در هر برهه ای از زندگی که باشیم، ترس وجود خواهد داشت. هر زمانی که کار تازه ای انجام می دهیم، ترس وجود دارد. هر زمانی که خود را به بالاتر می کشیم یا حلقه راحتی خود را بیشتر می کنیم، ترس وجود دارد. این طبیعت زندگی است. زندگی همواره در حرکت است چه ما به جلو حرکت کنیم، رشد کنیم، به عقب برگردیم یا بمیریم. ما انتخابی داریم؛ یا رشد کنیم یا بمیریم. رشد و ترس دست به دست هم پیش می روند. بخشی از یک بسته هستند و اگر همه نتوانیم این بسته را به آغوش بکشیم، از دست خواهیم رفت.

از شکست نهراسید، شکست ناگزیر و ضروری است. به زندگی همه افراد موفق بنگرید تا زمزمه شکست را ببینید. این شکست اساس پیروزی است، به شرطی که از آن یاد بگیریم.

دیگران را نیز نترسانید. آنها هم مانند شما زیبا و آسیب پذیرند. تنها گاهی اوقات برای مراقبت از خود از راه های مختلف تلاش می کنند. هر کسی تمام تلاش خود را می کند، پس با دیگران با وقار برخورد کنید و از آنها نهراسید. هرگاه با ترس هایتان روبرو شدید، چون دود ناپدید خواهند شد.

۵ - هیچ گاه از آموختن دست نکشید

من به این نتیجه رسیده ام یادگیری فعالیتی اساسی در یک زندگی موفق و هدفمند است. اگر در یادگیری شکست بخوریم، در رشد کردن هم موفق نخواهیم بود و این مساوی با مرگ است. زندگی فرصت های بیکرانی برای یادگیری در اختیار ما قرار می دهد و هر چقدر شرایط سخت تر باشد، احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که یاد بگیریم.

از دیگران هم می توانیم یاد بگیریم، به ویژه افراد پرتلاش و مبارز. آنها همانند فرشتگانی از آسمان هستند که به ما در مورد خویشتنمان می آموزند. همچنین می توانیم از اتفاقات اطراف خود نیز درس بگیریم و بیشتر از همه، با تماشای خود، با دیدن اینکه چگونه واکنش نشان می دهیم و چه انگیزه ای ما را به حرکت وامی دارد، یاد خواهیم گرفت.

اگر این ۵ عمل، به عادت تبدیل شوند، منجر به موفقیت در تمام عرصه های زندگی خواهند شد. مسلما اینها نسخه ای آنی نخواهند بود اما اساسی خواهند شد برای یک زندگی مفید.

چند درصد معتادان کشور زنان هستند؟

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه 10 درصد معتادان کشور زنان هستند، گفت: مازندران دومین استان کشور در بخش شیوع اعتیاد است.


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، بابک دین‌پرست شامگاه یکشنبه در همایش پیشگیری از اعتیاد که در حسینیه عاشقان ثارالله قائمشهر برگزار شد اقدامات جان‌فشانانه دست اندرکاران مبارزه با قاچاق و توزیع مواد مخدر در کشور را به اندازه‌ای دانست که سازمان ملل متحد ایران را پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا معرفی کرد.

 وی میزان کشف مواد مخدر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب را حدود 7 هزار و 500 تن اعلام کرد و افزود: از سال 68 تا 91 28 هزار عملیات مسلحانه علیه قاچاقچیان مواد مخدر در کشور انجام شد  که 106 هزار دستگاه خودرو از این افراد کشف و ضبط شد و بیش از 3 هزار و 700 شهید در این راه جانفشانی کردند و 12 هزار جانباز به جهانیان معرفی شدند.

دین‌پرست میزان مواد مخدر کشف شده در سال 91 را 500 تن بیان کرد و افزود: در همین سال 263 هزار نفر دستگیر شدند همچنین در 9 ماهه امسال 498 تن مواد مخدر کشف شد که تعداد دستگیر شدگان نیز 205 هزار

نفر است.


71 درصد جرائم زندانیان به مواد مخدر مربوط است

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور 71 درصد جرائم زندانیان را به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به مواد مخدر دانست و خاطرنشان کرد: پایه 65 درصد همسر آزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها،30 درصد کودک آزاری‌ها، 25 درصد قتل‌ها و 20 درصد جرائم منکراتی و مالی مواد مخدر است.

وی با اشاره به اقدامات و کشفیات کشور در امر مبارزه با مواد مخدر به عدم رضایت‌مندی مردم از اقدامات صورت گرفته اشاره و نخستین دغدغه آنان را مواد مخدر اعلام کرد و افزود: کشور ما در جذاب‌ترین مسیر ترانزیت مواد مخدر واقع شده و در داخل کشور نیز درگیر تولید مواد مخدر صنعتی شده‌ایم، همجواری ما با افغانستان که تولید کننده 90 درصد تریاک دنیا است و در سال 2013 بیش از 209 هزار هکتار از اراضی این کشور زیر کشت خشخاش رفته موجب شده که 30 درصد تریاک این کشور برای توزیع در کشورهای دیگر از ایران بگذرد.




 رشد 2 برابری اعتیاد زنان

دین‌پرست عنوان کرد: 3/9 دهم درصد از یک‌میلیون و 325 هزار معتاد کشور، زنان هستند که نسبت به پست سال گذشته دو برابر افزایش اعتیاد در زنان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ما در کشور شاهد تغییر الگوی مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی هستیم و ای کاش اگر اعتیادی رخ می‌دهد با مصرف تریاک بود به این نکته اشاره کرد که تمایل زنان به استفاده از مواد مخدر محرک بیشتر است.

دین‌پرست نقش والدین را در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر هم طراز حاکمیت و دولت دانست و خواستار تغییر نگاه سنتی نسبت به مبارزه با مواد مخدر در والدین شد و تاکید کرد: والدین نسبت به مصرف قرص‌های شب امتحان فرزندانشان که به بهانه افزایش تمرکز مصرف می‌کنند و چسب‌هایی که به شانه‌های خود می‌زنند هوشیار باشند.

این مسئول در بحث پیشگیری به پیشگیری همگانی اشاره کرد که همه جمعیت یک کشور باید پای کار باشند و با اشاره به تلاش در جایگزینی یک لذت و تفریح مناسب در جوانان به طرح مبارزه با مواد مخدر در پنج استان پایلوت در کشور اشاره کرد که باید این طرح موجب برانگیختگی مردم شود و به این باور برسند که زمان لذت مصرف مواد کوتاه بوده و پایان آن مرگ است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور میانگین شیوع اعتیاد در کشور را 65.2 درصد اعلام کرد و اذعان داشت: مازندران بعد از استان کرمان  دومین استان کشور در شیوع اعتیاد است.

ورود ماده مخدر خطرناک ومهلک به نام بی تی


اعتیاد که تخریب نیروی انسانی جامعه و مخصوصاً نسل جوان و جامعه ساز است،
BT-Madeh Mokhader-1
 بدلایل مشکلات روحی ناشی از زندگی فردی و اجتماعی نامناسب، بیکاری، اضطراب از آینده و نامشخص بودن آن، فقر، نا امنی، مشکلات روحی از جمله تصویر منفی از خویشتن و تحقیر، درگیری با خود بخاطر طلاق و پاشیدن خانواده و اثرات روحی و روانی ناشی از آن، سهل الوصول بودن مواد مخدر و ... است. عوارض جسمی و روحی مواد مخدر شدید و در مواردی مهلک و کشنده است. عوارض اخلاقی و رفتاری اعتیاد، کم تفاوتی و بی تفاوتی نسبت به خویشتن و هم نوع، پذیرش و توجیه ذهنی خلاف و جرم، ... . عوارض فردی اعتیاد، کاهش و از بین رفتن زيبايی، کاهش ميل جنسی، سوء تغذيه و کاهش وزن، تيره شدن رنگ پوست، افسردگی، اختلال خواب، اختلال روانی شديد و دراز مدت، بيماری های قلبی و ريوی، از بين رفتن سلولهای مغزي، ابتلا به عفونتهاي خطرناک چون ايدز و هپاتيت،‌ مسموميت و مرگ هستند. عوارض خانوادگی اعتیاد، مشکلات شغلی و تحصيلی، خشونت در خانواده، طلاق، کاهش درآمد و فقر، بي کفايتی در انجام وظايف خانوادگی، غفلت از فرزندان و ... هستند. عوارض اجتماعی اعتیاد، علاوه بر عدم مشارکت سازنده در ساختن جامعه، ضعف اخلاقی، ارتکاب به انواع جرائم مثل سرقت، فحشا، تجاوز، قتل، ایجاد هزینه درمان و امنیت و مراکز نگهداری معتادین و زندان برای جامعه و ... هستند. اعتیاد مشکل فربه ای است که اکثراً اقشار زحمتکش و فقیر جامعه را مبتلا ساخته و تا نابودی آنها پیش می رود...
 

ادامه نوشته

شرحي بر زندگي مهندس حسين دژاکام بهمراه ترجمه انگلیسی


شرحي بر زندگي مهندس حسين دژاکام




مهندس حسين دژاکام بنيانگذار و تئوريسين جمعيت احياي انساني کنگرة 60 فارغ‌التحصيل سال 1356 رشتة مهندسي الکتروتکنيک از دانشگاه علم و صنعت ايران، محقق در زمينة توليد چشمهاي الکترونيک، نويسندة آثار بنيادي در زمينة صورت مسئله اعتياد، روش درمان، مقولة انسان و جهان‌بيني، کاشف روش درمان تدريجي - پله‌اي اعتياد، متولد 25 آبان سال 1328 هجري شمسي شهر کرمان مي‌باشند.
مهندس حسين دژاکام در محلة قديمي ارگ کرمان (ميدان باغ) در خانواده‌اي متوسط و پرجمعيت متولد شدند که سومين فرزند از ده فرزند (6 پسر و4 دختر) مي‌باشند، پدرشان ايوب دژاکام کارشناس موسيقي و ورزشکار در رشته‌هاي کُشتي، دوميداني، دوچرخه‌سواري، افسر نظامي از مشاهير کرمان محسوب مي‌شوند. دوران کودکي مهندس دژاکام با شرايط نسبتاً سختي همراه بود که هزینه متفرقه خود را با کار در تابستانها و پرورش مرغ و تخم‌مرغ محلي بدست مي‌آورد. در سنين نوجواني 14-13 نواختن ساز  بادي ترومپت را فرا گرفتند وضع درسي چندان مناسب نبود ولي به علت خواست دروني و پشتکار سال آخر هنرستان را به پایان رساندند و در سال 1348 در امتحان ورودي دانشگاه علم و صنعت قبول و در رشته الکتروتکنيک مشغول به تحصيل شدند و به علت نياز به کار با وجود قبولی در نوبتهاي روزانه و شبانه، نوبت شبانه را انتخاب نمودند. در طول تحصيل همزمان در سالهاي 1348-1356 در شرکتهاي ITTsel ناراتل، تأسيسات پارک ارم مشغول به کار بودند.
در سال 1354 با خانم زهرا عادل‌زاده بنام، بهيار بيمارستان جم ازدواج کردند و صاحب سه فرزند (دو دختر و يک پسر) شدند.
مهندس دژاکام تحقيقات در زمينه ساخت و توليد چشمهاي الکترونيک را به منظور حفظ سلامت و جان کارگران و کاربردهاي ديگر صنعتي در سال 1359 به همراه دکتر روئين تن و جمعي از متخصصين آغاز نمودند که بخش اعظمي از درآمدشان صرف اين کار شد. که البته پس از سه سال به نتيجه رسيد (توليد و طراحي چشمهاي الکترونيک براي اولين بار در ايران) و منجر به تأسيس کارخانه چشمهاي الکترونيک در منطقه ايرانشهر (استان سيستان و بلوچستان) شد کاري که در زمان و نوع خود قابل تحسين و دست اول بود.
مهندس دژاکام در زمينه‌هاي ديگري نيز سرمايه‌گذاري کردند که البته تقريباً تمام آنها به علت اعتياد و تَرکهاي نامؤفق و غلط از بين رفت، از جمله کارخانه به علت عدم پرداخت وامهاي بانک مصادره شد.
مهندس دژاکام مطالعات آزاد خود در زمينه انسان، عرفان، روانشناسي، تاريخ و فلسفه را از ابتداي دهة پنجاه آغاز و در پي آن کاوش در زمينه عرفان و خودشناسي را به طور جدي از دهة شصت دنبال نمودند که بيشتر انگيزة آن دانستن و يافتن راهي براي خروج از تاريکي و اعتياد بوده است.
مصرف دائمي مواد مخدر از نوع ترياک و شيره از سال 1358 بوده که ابتدا به صورت کشيدن و در ادامه به صورت خوراکي و کشيدني ادامه داشته که در سالهاي آخر مصرف، کشيدن حکم تشريفات را داشته است. وي مصرف تفنني را چند سال قبل از مصرف دائمي در تجربيات خود دارند. اقدام براي ترک و رهايي از مواد 2 بار بوده، که بار اول در سال 1363 به صورت سقوط آزاد انجام شده است. مدت سه ماه از مصرف مواد خودداري کردند. و بار دوم در سال 1366 توسط پزشک متخصص به صورت دارويي، قطع مواد و مصرف دارو در 21 روز و روان‌ درماني که اين بار 10 ماه عدم مصرف به طول انجاميده. به گفتة مهندس دژاکام علت برگشت به مواد احياء نشدن سيستمهاي تخريب شده در اثر مصرف مواد، به کار نيفتادن غدد شبه افيوني، از تعادل خارج شدن سيستمهاي بسياري از جسم مي‌باشد. به گفتة ايشان همه چيز ظاهراً درست بود ولي يک اشکالي وجود داشت و آن اينکه من، آن آدم سابق نبودم. راه مي‌رفتم خسته مي‌شدم، حرف مي‌زدم خسته مي‌شدم، نمي‌دانستم اصلاًً براي چه چيز زنده هستم. بسياري از چيزهايم را نه در زمان مصرف، بلکه در زمان تَرکهاي اعتياد از دست دادم. آنهم به دليل غلط بودن روشهاي تَرک که به هر چيزي منتهي مي‌شد به جز درمان.
 نتيجه اين دو ترک اضافه شدن الکل به صورت هر شب و بالا رفتن ميزان مصرف مواد بود (روزانه 6-5 گرم ترياک و يا شيره به صورت خوراکي).
يافتن راه : 
در نهايت با ياري خداوند و نيروهاي مافوق، روشي توسط مهندس حسين دژاکام ابداع شد که نتيجه سالها تحقيق و کشف صورت مسئله اعتياد بود. کار اصلي مهندس دژاکام قبل از يافتن روش درمان تعمير و راه‌اندازي دستگاههاي مخابرات و تلفن داخلي central دستگاههاي تلفن 100-200 و 500 شماره‌اي بود و همين کار يعني يافتن اشکال در بين انبوهي از سيمها و اتصالات کمک نمود تا بتوانند انسان را هم مانند يک سيستم مورد تحليل و کاوش قرار دهند. نتيجه تحقيقات ايشان در کتاب عبور از منطقه 60 درجه زير صفر و مقالات سم نزدايي، صورت مسئله اعتياد، آنچه خانواده‌ها بايد بدانند به چاپ رسيده است که ديدگاه شما عزيزان با مطالعة آنها در مورد مقولة اعتياد به کلي دگرگون مي‌شود.
روش درمان در بهمن ماه 1375 طي يک آزمايش ساده ولي بسيار مهم با الهام از ماه رمضان کشف گرديد. يعني منظم نمودن وعده‌هاي مصرفي در ماه رمضان وقت سحر و افطار و مشخص نمودن ميزان مصرف. مهندس دژاکام مي‌گويند 12 سال از اعتيادم بيزار بودم ولي راه رهايي را پيدا نمي‌کردم. به گفتة ايشان پس از يافتن راه و خارج شدن خودم از بند اعتياد و درمان قطعي در 14/9/1376 مهمترين کار انتقال اين دانش به سايرين بود. به همين منظور مدت دو سال به بررسي و تحقيق پرداختند و کنگرة 60 (جمعيت احياء انساني کنگرة 60) را به همکاري جمعيت مبارزه با اعتياد وستاد مبارزه با مواد مخدروآقای فلاح دبیرکل ستاد آن زمان  در 31 شهريور 1378 تأسيس نمودند و اولين جلسه در ساختمان اين جمعيت واقع در خيابان کارگر جنوبي، کوچه مهدي‌زاده، پلاک 21 با همکاري خانم سهيلا جلودارزاده تشکيل گرديد.
 
امروز که اين مطلب نوشته مي‌شود بالغ بر 2000 نفر در کنگرة 60 از بند اعتياد آزاد شده‌اند و اين جمعيت 11 شعبه دارد، در شهرستانهاي سمنان، رباط‌کريم، اراک، اصفهان، هيدج ابهر و بالغ بر 200 راهنما و کمک راهنماي مسافر و همسفر در آن پرورش يافته‌اند و شما عزيزاني که اين مطلب را مي‌خوانيد، در صورت داشتن مشکل اعتياد از هر نوع ماده‌اي که باشد چه در خود و يا چه در عزيزانتان، مي‌توانيد براي درمان قطعي به صورت رايگان به کنگرة 60 مراجعه نمائيد. هر چقدر هم که در تاريکي باشيد، ما را در کنار خود خواهيد يافت.
ما درد و درمانيم
بدرود
 
Guardian’s Biography
Mr. Hossein Dezhakam, the founder and mastermind of Congress 60 Humane Revivification society, an Electronic Engineer, graduated from Iran’s Science & Technology University in 1976. A researcher in the field of Electronic photo sensors, an author of fundamental writings in the field of addiction, methods of treatment, human essence and universal perception, and finally, inventor of the Gradual Tapering method.  
He was born on November 15th 1949, in Kerman, Iran. He was born into a large family of 10 siblings, and his father, a well known athlete and musician. Mr. Dezhakam‘s childhood was very difficult as he had to work his way through school to pay for his expenses. When he was 14 years old he learned the trumpet but he wasn’t doing well at school. However due to his strong will and desire for success, he graduated from technical high school and entered university in 1969. Because of financial difficulties he had to choose the night courses so that he could work during the day. While in university Mr. Dezhakam worked in ITTcell naratel and Eram telecommunication companies. In 1975, he married Miss. Zahra Adelzadeh Benam, a nurse working in the Jam hospital and after some years, his wife gave birth to two girls and a boy.
In 1981 Mr. Dezhakam and Dr. Rouintan began a research on production of electronic photo sensors for the purpose of industrial usages and worker’s safety. He spent a huge part of his income on this project, and he succeeded after 3 years in producing and design of electronic photo sensors for the first time in Iran. This lead to establishing an electronic photo sensors factory in the Sistan province. Mr. Dezhakam also invested in other fields which failed because of his opium addiction and unsuccessful attempts to quit his substance abuse and the factory was also confiscated since the bank loans were not paid.
He started his studies on mysticism, psychology, history and philosophy from the early Seventies and continued to research on Self knowledge mainly to overcome the darkness of narcotic addiction. His struggle with addiction lasted about 17 years and he mainly consumed large amount of opium on a daily basis.
He attempted to quit his substance abuse twice, first time going cold turkey and second time using medication and both times lasted less than a year. He believes the failure was due to unsuccessful revival of the damaged systems in the body, malfunction of the opiate producing system in the body and an overall imbalance of the physique.  He says:” everything seemed difficult, I wasn’t the same person, I was tired all the time, walking, talking and doing daily chores were exhausting for me, I had lost the will to live, I lost most of the precious things in life not during addiction but while attempting to quit drugs improperly. The result of these two unsuccessful treatments was the addition of alcohol to my daily consumption and an increase in opium intakes (5 to 6 grams per day).
 Realizing the Path:
Finally with God’s help and assistance of superior forces a method was invented which was the result of years of research on the thesis of substance abuse. The conclusion of this research has been published in his book, Passage through the below 60 degrees zone, and other articles, which would change your views towards drug addiction completely.
This method was discovered during a simple experiment in the month of Ramadan when Mr. Dezhakam organized his daily intakes and the amount in each dosage. He says:” I had been tired of my addiction for 12 years but wasn’t able to find a solution. After finding the path and attaining the perfect cure on December 1996, the most important aim was to transfer this knowledge to others.”
Therefore after two years of study and research he established Congree60 Humane Revivification Society, in collaboration with Drug Enforcement Agency, and the first meeting took place in Kargar Street in Tehran.
Today, more than 3000 individuals have been cured from substance abuse, and there are 14 branches of congress60 in different cities in Iran. Also there are about 200 guides to assist addicts and their family free of charge.
If you are struggling with addiction or anyone in your family is, you are welcome to attend our workshops in any one of our centers, and you will find us next to you in the path to recovery
منبع :سايت كنگره 60

توجه توجه

مدیر گروه بخش اطفال بیمارستان لقمان از مرگ و میر بالایی کودکان کشور به دلیل مسمومیت بر اثر مصرف متادون خبر داد.


به گزارش تسنیم، ممتازمنش مدیر گروه بخش اطفال بیمارستان لقمان، در نشست شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا، بهترین راه قبل از وقوع حوادث را پیشگیری دانست و اظهار داشت: موثرترین راه برای پیشگیری از حوادث اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما است.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به کودکان از وظایف همه ما است، نقش صدا و سیما را بسیار با اهمیت دانست و گفت: مصرف متادون فوق العاده خطرناک است و مرگ و میر بالایی در میان مسمومیت کودکان دارد همانطوریکه در خصوص گاز منوکسید کربن (co) اطلاع رسانی کردید و خوشبختانه آمار این مسمومیت که به قاتل خاموش معروف است، امسال نسبت به سال های گذشته کاهش یافت در این خصوص نیز آگاهی بخشی رسانه ملی می تواند موثمر ثمر باشد، همچنین بیمارستان لقمان یکی از بزرگترین بیمارستان‌ها در زمینه حوادث خانگی دانست.

شوک درمانی جهت مصرف کنندگان شیشه

باسلام خدمت شما خوانندگان گرامي در هفته گذشته  در حاشيه جلسه پارك طالقاني بايكي از دوستان صميمي خودم كه ميتوان گفت يكي از مسافران خوب مجموعه  ماست وخدايش روز اولي كه به جمع ماپيوست روهيچ موقع فراموش نميكنم صحبت داشتم واز تجربيات اين برادر عزيزم استفاده كردم وبراين شدم تا يك مورد از مواردي كه ايشان به منظور ترك اعتياد خود انجام داده را به طور مختصرشرح دهم .

امروز وباگذشت حدود 9ماه از پيوستن اين مسافرعزيز به جمع مابه واقع ميبينم كه مسير كنگره60دردرمان اعتياد بهترين وكاملترين روش است .

توهم! این یکی از سوغاتی‌هایی است که موادمخدر و محرک‌های جدید به مصرف‌کننده‌هایشان می‌دهند. موادی که با شایعه اعتیادآور نبودن، خیلی‌ها را اسیر خودشان کردند و حالا ‌آنها به‌دنبال راهی هستند که از شر این مواد و توهم‌هایش خلاص شوند. افکار عجیب و غریب، پرخاشگری، خشونت و میل به کشتن، چیزهایی نیست که به همین راحتی از بین برود. راه‌حل‌هایش هم آسان نیست. شوک‌درمانی به عنوان یکی از راه‌های خلاص شدن از اثرات ذهنی موادمخدر جدید معرفی شده. جایی که شوک می‌دهند تا توهم‌ها دست از سر شیشه‌ای‌ها و کراکی‌ها بردارد.اینجا ست که انسان به روش درمانی کنگره 60 ایمان راسخ پیدا میکند ومتوجه میگردد روش درمانی کنگره 60 بهترین روش برای درمان اعتیاد به مواد مخدر صنعتی  میباشد.


تیترآنلاین توجه شما را به گزارشی که در همشهری سر نخ شماره ۵۶ ارائه شده جلب می نماید.


برای دیدن کلینیک اعصاب و روان و ترک اعتیاد «دی» و معتادانی که آنجا ترک می‌کنند به یکی از مناطق شمالی تهران می‌رویم. بیشتر تخت‌های کلینیک پر هستند. دو اتاق اختصاصی و یک اتاق عمومی با شش تخت؛ جایی شبیه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی.

صدای موسیقی که یکی از ساکنان اتاق‌های اختصاصی گوش می‌دهد، کلینیک را پر کرده و بقیه هم یا خوابند و یا با هم حرف می‌زنند و هر از گاهی بهانه‌ای پیدا می‌کنند برای خندیدن.

البته اینجا فقط معتادان بستری نمی‌شوند و کسانی که با بیماری‌های اعصاب و روان دست و پنجه نرم می‌کنند هم ساکن کلینیک هستند. بیشتر معتادان ‌اینجا اسیران موادمخدر جدید هستند. شیشه، کراک و البته کوکائین یا به قول خودشان کوک. کلینیک خصوصی است و مکانش هم بالای شهر. پس عجیب نیست که معتادان ماده مخدر گرانی مثل کوکائین را هم اینجا ببینی. هزینه بستری شدن اینجا کم نیست اما بیشتر خانواده‌ها حاضرند این هزینه را بپردازند تا بار دیگر، عضو خانواده‌شان را سرحال و سالم ببینند.

بیماران معمولا هفت تا ۱۰روز اینجا می‌مانند و اگر درمان‌ها جواب داد راهی خانه می‌شوند. این مرکز با دو روش سریع و تدریجی معتادان را ترک می‌دهد. در ترک سریع، ماده ضدمخدر به بیماران تزریق می‌شود و پس از شش ساعت موادمخدر از بدن بیمار دفع می‌شود؛ روشی برای سم‌زدایی. اما در ترک تدریجی داروی ضدمخدر خوراکی هر روز به بیماران داده می‌شود و روزانه هم مشاوره‌های فردی و گروهی دارند تا از شر مواد خلاص شوند. مشاوره‌ها بعد از ترخیص هم تا ۱۲ هفته ادامه دارد. هرچند که به گفته مسوولان کلینیک کسانی هستند که با گذشت چند سال و با اینکه دیگر مصرف‌کننده نیستند، هنوز در جلسات مشاوره گروهی شرکت می‌کنند. اما این تمام مراحل نیست. اینجا برای آنهایی که بعد از مصرف موادمخدر جدید و روان‌گردان‌ها دچار مشکلات عصبی و توهم شده‌اند، شوک درمانی تجویز می‌شود؛ درمانی که مسوولان کلینیک معتقدند جواب می‌دهد.

چیزی شبیه تشنج
«برای شوک‌درمانی میزانی از جریان الکتریسیته را به مغز می‌دهیم که باعث تنظیم عملکرد یکسری از سلول‌های مغز می‌شود». این را دکتر شهرام حسام بختیاری، مدیر کلینیک می‌گوید و معتقد است که این روش توهم‌های ناشی از مصرف موادمخدر جدید را از بین می‌برد. یکی از کارمندان کلینیک می‌گوید که یادش هست یکی از معتادان به شیشه صدایی می‌شنید که به او می‌گفت همسرش را بکشد. بیشترشان صدا می‌شنوند، بدبین هستند، خواب منظم ندارند و بسیار عصبی و پرخاشگر می‌شوند.

هر بیماری یک روز درمیان شوک می‌گیرد و ما توانستیم اجازه بگیریم و در یکی از جلسه‌های شوک درمانی شرکت کنیم. امروز دومین جلسه بیماری است که ما بالای سرش می‌رویم. بیماری که با مصرف طولانی‌مدت موادمخدر دچار مشکلات عصبی شده. همان‌جا روی تخت می‌گوید که دو تا بچه دارد و همسرش آنها را ترک کرده و به خانه پدرش رفته. دکتر قبل از آغاز کار به بیمارش می‌گوید برود دستشویی و برگردد. همه هم‌اتاقی‌هایش را هم خارج می‌کند تا کسی شاهد شوک‌درمانی نباشد. وسایل را حاضر می‌کنند. آمپول‌هایی که باید تزریق شوند، دستگاه اکسیژن و دستگاه شوک.

بیمار روی تخت می‌خوابد و معلوم است که اضطراب هم دارد. دفعه قبل کمی دچار مشکل شده. شوک درمانی هر بار با حضور یک متخصص بیهوشی انجام می‌شود. پرستار از آنژوکتی که روی دست بیمار است داروی بیهوشی را تزریق می‌کند. دکتر بختیاری می‌گوید این دارو کمک می‌کند بیمار به خواب کوتاهی فرو برود و شوک را احساس نکند. دکتر بیهوشی بالای سر بیمار ایستاده و سؤال می‌پرسد تا سطح هوشیاری‌اش را بسنجد:«گفتی کجا کار می‌کردی؟ ماشین وارد می‌کردی؟» بیمار می‌گوید:«آره، خودرو‌های مدل بالا وارد می‌کردم». دکتر همین‌طور می‌پرسد و هر از گاهی نگاهی به پشت پلک‌های بیمار می‌اندازد و آخرین سؤال را که می‌پرسد بیمار دیگر جواب نمی‌دهد. دستگاه تنفس را مقابل دهانش می‌گیرند. سطح بیهوشی زیاد نیست و بیمار بی‌قرار سعی می‌کند دستگاه تنفس را بردارد و تکان می‌خورد. پرستار دست و پاهاش را می‌گیرد.

قبلا دو دایره فلزی را به بند مخصوص دو طرف شقیقه بیمار بسته‌اند و حالا الکترود به آنها وصل می‌شود. یک، دو، سه… ولتاژ لازم را می‌دهند و بیمار می‌لرزد. تا به حال کسی را دیده‌اید تشنج کند یا صرع داشته باشد؟ چیزی شبیه همان، با میزان کمتر. دست و پاهایش می‌لرزند. بدنش صاف شده و رنگش پریده. سرش کمی به عقب رفته و با اینکه دکتر بیهوشی آن را گرفته، تکان می‌خورد. از قبل یک پلاستیک مخصوص در دهانش گذاشته‌اند تا زبانش را گاز نگیرد. خیلی طول نمی‌کشد و ولتاژ قطع می‌شود. دکتر بختیاری و متخصص بیهوشی با هم راجع به میزان ولتاژ و بیهوشی صحبت می‌کنند و بیمار کم‌کم وارد مرحله هوشیاری می‌شود. بی‌قرار است و با دست‌هایش می‌خواهد دستگاه اکسیژن را از روی صورت بردارد. گاهی می‌خواهد از تخت پایین بیاید که پرستار نمی‌گذارد. ناله می‌کند و تلاش می‌کند تا بیدار شود. صدایی از گلویش می‌آید و دکتر بیهوشی با صدای بلند می‌گوید: «آب دهانت را قورت بده پسرم». و بیمار که حالا هوشیار‌تر شده همین کار را می‌کند و صدایش کمتر می‌شود. بی‌قراری‌ها کمتر و کمتر می‌شود تا بالاخره به هوش می‌آید اما با آرامبخشی که به او تزریق شده، می‌خوابد تا بدنش دوباره به حالت عادی بگردد.

فراموشی موقتی

نمی‌شود با بیماری که تازه شوک گرفته حرف زد. می‌خوابد و اگر هم بیدار شود حالت چندان طبیعی ندارد. برای همین باید سراغ آنهایی رفت که یکی، دو روز پیش شوک گرفته‌اند. مجید یکی از آنهاست. سه سال کراک و شیشه مصرف کرده و قبل از آن هم تریاک و شیره. ازدواج کرده و یک دختر شش ساله دارد و همسرش ۱۰، ۱۲روزی است او را به اینجا آورده تا ترک کند. به نظر او شوک برایش تاثیر داشته و حالش را بهتر کرده. وقتی از حالت‌های بعد از شوک می‌پرسیم می‌گوید: «بعد از شوک خواب کاذب داریم. وقتی به هوش می‌آییم مسائل قبل از شوک را از یاد می‌بریم. یک مدت طول می‌کشد تا همه چیز یاد آدم بیاید. بستگی به آدمش دارد و اینکه کسی کمک کند. همسرم در این چند بار، بعد از شوک آمده و کمکم کرده تا همه چیز یادم بیاید». به عقیده خودش او حالا ترک کرده و از ما هم می‌خواهد دعا کنیم تا همین‌طور در ترک بماند. شهاب بیمار بعدی کلینیک است. ۲۵ساله است و به نظر می‌رسد جوان‌ترین کسی است که فعلا در کلینیک بستری است. شلوغ می‌کند و امان پرستارها را هم بریده. دو سال شیشه زده و قبل از آن هم به قول خودش همه چیز. خودش می‌گوید: «در کار ساخت‌و‌ساز بودم. کارم زیاد بود و فکر می‌کردم شیشه مغزم را باز می‌کند. احساس خستگی نمی‌کردم و همیشه شاد بودم اما حالا می‌بینم همه‌اش الکی بوده».

یک هفته است که برادرش او را به کلینیک آورده. وقتی می‌پرسیم خودت می‌خواستی بیایی، می‌گوید: «اگر دروغش را بخواهی بله اما راستش این است که نه اما الان خودم می‌خواهم بمانم».

او هم یک روز در میان شوک گرفته و تجربه‌هایش شبیه مجید است ولی می‌گوید که بعد از شوک فقط چیزهای کلی را فراموش می‌کند و بعد از مدتی همه چیز یادش می‌آید. وقتی می‌پرسیم حالا فکر می‌کند ترک کرده، خیلی روراست می‌گوید: «نمی‌دانم. باید بروم بیرون ببینم بازم می‌زنم یا نه!» تجربه‌های همه آنها که شوک می‌گیرند شبیه هم است. یک خواب کاذب و مدتی فراموشی که به گفته دکتر بختیاری یکی از عوارض شوک‌درمانی است.

فردا خوب می‌شود

در واقع آن‌طور که به اشتباه جا افتاده، شوک درمان اعتیاد نیست بلکه کمک می‌کند تا بیماری‌ها و حالت‌های عصبی و روانی‌ای که با مصرف مواد ایجاد شده از بین برود که البته این حالت‌ها بیشتر مربوط به موادمخدر جدید و روانگردان است. این درمان برای بیماران عادی اعصاب و روان که معتاد هم نیستند در این کلینیک اجرا می‌شود. دکتر بختیاری می‌گوید: «تحقیقات نشان داده افرادی که صرع دارند بعد از هر حمله صرع و تشنج، مشکلات روحی و روانیشان کمتر می‌شود. برای همین ما از این وسیله استفاده و تشنج مصنوعی ایجاد می‌کنیم تا مشکلات این افراد از بین برود». هزینه هر بار شوک‌درمانی در این کلینیک ۷۰هزار تومان است و بسیاری از خانواده‌ها اول دیدگاه بدی نسبت به این درمان دارند اما با توضیحات دکتر‌ها قانع می‌شوند.
اما واقعا کسانی که از این کلینیک بیرون می‌روند و درمان می‌شوند دیگر به مواد برنمی‌گردند؟ دکتر بختیاری می‌گوید: «ما می‌گوییم که درصد برگشت اعتیاد همیشه صددرصد است. چون اعتیاد در ذهن این افراد از پیش وجود داشته و عود می‌کند. اصلا نام اعتیاد از عود کردن می‌آید. حالا ما تلاش می‌کنیم که فاصله بین این عود کردن‌ها را زیاد کنیم و دفعاتش را کم. گاهی فاصله بین عود کردن اعتیاد در یک نفر دو سال است و گاهی یک عمر که باعث می‌شود فرد هیچ وقت دیگر مواد مصرف نکند. ما فقط می‌توانیم فاصله بین عود کردن را زیاد کنیم اما همیشه این امکان هست که افراد برگردند و معتاد شوند».

اینجاست که پای خانواده‌ها به میان می‌آید. دکتر بختیاری هم معتقد است که خانواده‌ها بسیار تاثیرگذار هستند هرچند که این را هم می‌گوید که خیلی چیزها را نمی‌شود تغییر داد و روابط بعضی خانواده‌ها هم همین‌طور است. او می‌گوید: «رفتار خانواده به‌خصوص بعد از ترک خیلی مهم است. اینکه نه خیلی طرف را لوس کنند و نه بی‌تفاوت باشند. رفت و آمد‌هایش، دوست‌هایش و رفتارهایش را کنترل کنند و حمایتش کنند. هرچقدر روابط بین افراد خانواده سالم‌تر و مستحکم‌تر باشد بازگشت کمتر می‌شود. اصلا اگر از ابتدا به این شکل باشد کمتر پیش می‌آید کسی در این خانواده معتاد شود». اما خیلی وقت‌ها اینطور نیست و برای همین در این کلینیک و بسیاری از مراکز ترک اعتیاد، افراد مختلف و با هر سنی می‌شود دید که معتاد شده‌اند. پسری ۱۶ ساله کم سن و سال‌ترین کسی بوده که به این کلینیک برای ترک آمده و مردی ۵۶ ساله هم مسن‌ترینشان. الان هم برای ترک مواد جدید و شوک‌درمانی جوان‌تر‌ها بستری هستند. چون آمار مصرف مواد جدید در این سنین بیشتر است.

ساعت از شش بعد از ظهر گذشته که از کلینیک بیرون می‌آییم. هنوز یک نفر دیگر باید شوک بگیرد اما مدتی طول می‌کشد. بیمار اول آرام‌تر شده و روی تخت خوابیده. کسی نمی‌داند خواب می‌بیند یا نه. وقتی بیدار می‌شود هم کمکش می‌کنند تا فراموشی موقتی از بین برود. می‌گویند که فردا صبح حالش خوب می‌شود.

دود سیگار جان تبلیغ‌کننده سیگار را گرفت

اریک لاوسون، هنرپیشه‌ی آمریکایی که سه سالی (۱۹۷۸-۱۹۸۱) در نقش کابوی در تبلیغات تصویری و ویدیویی یک شرکت سیگارسازی دیده می‌شد در اثر سرطان ریه درگذشت. او اولین مورد در این عرصه نبود.



به گزارش دویچه وله بنا بر تایید همسر لاوسون، مرگ وی روز دهم ژانویه روی داده است. در کارنامه هنری‌ لاوسون بازی در سریال‌های مختلف آمریکایی دیده می‌شود. او از جمله در سریال معروف "فرشتگان چارلی" ایفای نقش کرد.

لاوسون بعدتر هنگام بازی در یک فیلم وسترن دچار سانحه شد و دیگر قادر به ادامه بازیگری نشد. لاوسون خود سیگارکشی قهار بود و از سن ۱۴ سالگی سیگار می‌کشید. همسرش گفته است که او با وجود آگاهی به زیان سیگار، قادر یا مایل به ترک آن نبود.

تبلیغات لاوسون برای مالبرو هم برای خودش منبع درآمد بود و هم سودهای کلان برای مالبرو رقم زد. او اما در بیست سال گذشته و به ویژه پس از ابتلا به سرطان، برای جبران مافات با اتکا به شهرتش در تبلیغ مالبرو، در فیلم‌های آموزشی یا مناظرات تلویزیونی حاضر شد و به تبلیغ علیه مصرف سیگار دست زد.

سرنوشتی تکرارشدنی چهره معروف‌تر تبلیغات مالبرو ماین مکلرین بود که او نیز به بیماری سرطان از جهان رفت. مکلرین فتومدل بود و چند سال پیش از لاوسون وارد تبلیغات برای مالبرو شده بود. او نیز سیگار کشی قهاری بود و روزی یک و نیم پاکت(سی نخ) سیگار می‌کشید. مکلرین سال ۱۹۹۰ به سرطان ریه مبتلا شد و به رغم شیمی‌درمانی و برداشتن یک طرف ریه، بیماری سرطان در بدن او همچنان پیش رفت و به مغزش سرایت کرد و دو سال بعد جان او را گرفت.

مکلرین در واکنش به بیماری‌اش کارزاری گسترده علیه مصرف سیگار به راه انداخت و از جمله عکسی را منتشر کرد که دو چهره متفاوت از او را به نمایش می‌گذاشت: کابوی قبراق و سرحال در کنار مردی تکیده و رو به موت در تخت بیمارستان.

جمله‌ای از برادر مکلرن هم همراه این عکس بود به این مضمون: صنعت سیگارسازی کشیدن سیگار را نشانه‌ای از استقلال فردی انسان‌ها معرفی می‌کند، ولی این جسم فرتوتی که در بستر بیماری افتاده آیا نشانه‌ای از استقلال در چهره‌اش دیده می‌شود؟ آخرین کلمات مکلرین در بستر خطاب به دخترهایش این بود: «من در زیر ماسک اکسیژن با جهان وداع می‌کنم، ولی به شما می‌گویم که لذت مصرف سیگار به درد و رنجش نمی‌ارزد.»

یکی از دخترهای مکلرین به چهره‌ای معروف در کارزار علیه مصرف دخانیات در آمریکا بدل شده است. از لاوسون به غیر ازهمسر، ۶ فرزند، ۱۸ نوه و ۱۱ نبیره باقی مانده است.

کشف ۲ کیلوگرم تریاک از معده یک قاچاقچی

در یک عمل جراحی از معده یک قاچاقچی که به دلیل مسمومیت به بیمارستانی در تهران مراجعه کرده حدود دو کیلوگرم تریاک کشف شد.



به گزارش خبرگزاری فارس، مأموران کلانتری 112 ابوسعید از سوی یکی از منابع اطلاعاتی دریافتند یک قاچاقچی 27 ساله به دلیل مسمومیت به یکی از بیمارستان‌های مرکزی تهران مراجعه کرده است.

مأموران به سرعت به بیمارستان اعزام و متهم را شناسایی و با توجه به اینکه اطمینان داشتند متهم به صورت انبار (بلعیدن) اقدام به حمل مواد مخدر مینماید موضوع را به سرعت به کادر پزشکی بیمارستان اطلاع داده و متهم را تحت نظر قرار دادند.

در ادامه پزشکان ضمن انجام آزمایشهای پزشکی و اخذ عکس رادیولوژی از معده متهم دریافتند متهم مقادیر قابل توجهی بسته مشکوک را در معده خود جاسازی نموده است.

با توجه به اینکه احتمال مرگ متهم به دلیل باز شدن مواد متصور بود به دستور پزشک معالج نامبرده به اتاق عمل منتقل و با انجام عمل جراحی از داخل معده وی مقدار یک کیلو و 900 گرم تریاک در بسته‌های کوچک کشف شد.

سرهنگ کیومرث حسنوند، رئیس کلانتری 112 ابوسعید با اعلام این خبر به سایت پلیس گفت: متهم هم اکنون تحت درمان است و توسط مامورین این یگان تحت نظر قرار دارد تا پس از بهبودی تحقیقات پلیسی برای کشف سایر جرایم و دستگیری سایر همدستانش از وی صورت پذیرد.

6ميليون ايراني درگير مبارزه با اعتياد

پريسا هاشمي در گزارشی در «تهران امروز» آورده است: در چند وقت اخير اين چندمين بار است كه وزير كشور در مورد آسيب‌هاي موادمخدر هشدار مي‌دهد و اين‌بار مي‌گويد كه روزانه 8 تا 9 نفر جان خود را براثر مصرف موادمخدر از دست مي‌دهند. تيغ تيز انتقادات دكتر رحماني‌فضلي اما جايي است كه مسئولان را مورد اشاره قرار مي‌دهد: «هنوز جامعه و حتي برخي از مسئولان از اهميت پرداختن به مسئله مبارزه با اين پديده شوم بي‌اطلاع هستند.» به گزارش تهران امروز، وجود بيش از يك ميليون و 300هزار معتاد دائمي در كشور و آمار رو به رشد مصرف مواد محرك مانند شيشه، باعث شده كه حساسيت‌ها نسبت به اين آسيب خانمان سوز بيشتر شود. آمارهاي رسمي ستاد مبارزه با موادمخدر نشان مي‌دهد حدود9درصد از معتادان كشور را زنان تشكيل مي‌دهند، 45 درصد معتادان کشور زير 29 سال دارند، شيشه به دومين ماده پرمصرف كشور تبديل شده و ميانگين سن معتادان نيز به زير 21سال رسيده است. همه اينها باعث شده تا موضوع اعتياد به عنوان آسيب جدي در كشور مورد تحليل و بررسي قرار بگيرد.


همين آمارهاي نگران‌كننده، براي وزير كشور هم تبديل به دغدغه‌اي جدي شده تا به عنوان دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشستي خبري به بررسي آسيب‌هايي كه با رشد اعتياد، در جامعه رو به فزوني مي‌نهند بپردازد. دكتر رحماني فضلي مي‌گويد: «اعتياد و موادمخدر باعث بروز آسيب‌هاي اجتماعي و بزهکاري‌ها همچون سرقت، طلاق، قتل، تجاوز به عنف؛ همسر آزاري و کودک آزاري مي‌شود و روزانه نيز 8 تا 9 نفر جان خود را بر اثر مصرف موادمخدر از دست مي‌دهند.» او در ادامه در رابطه با عمق نفوذ اعتياد در جامعه مي‌گويد: «با احتساب بعد خانوار حدود 6 ميليون نفر به‌طور مستقيم با موادمخدر درگيري دارند که اين رقمي قابل توجه و نيازمند بسيج عمومي براي حل اين مسئله است.» وزير كشور 3عامل فقر، بيکاري و تجرد را در گسترش اعتياد موثر مي‌داند. موضوعي كه كارشناسان هم با او هم عقيده هستند.

جاي افراد كاربلد خالي است

عليرضا يگانگي، كارشناس حوزه اعتياد، سخنان وزير كشور در چند ماه گذشته را نقطه اميدي از عزم جدي مسئولان براي رسيدن به يك طرح جامع درباره مبارزه و كاهش آمار معتادان در كشور مي‌داند. او به تهران امروز مي‌گويد: جاي بسي خوشبختي است كه حساسيت به موضوع اعتياد در بالاترين رده‌هاي نظام وجود دارد.

اين كارشناس آسيب‌هاي اجتماعي در ادامه با اشاره به انتقاد اخير وزير كشور درباره عدم اطلاع درست برخي از مسئولان از مسئله اعتياد مي‌افزايد: اين ايراد درست است. چون اين يك واقعيت است،كه جنبه سياسي انتخاب مسئولان در كشور ما بيشتر است تا جنبه كارشناسي. در خيلي از مواقع و مسائل پررنگ بودن جنبه‌ سياسي براي انتخاب آنها ايرادي ندارد و قابل قبول است ولي متاسفانه در برخي مسائل مثل موادمخدر و ورزش و... اين جنبه خوب نيست زيرا باز هم مسائل سياسي را دخيل مي‌كنيم. اگر مسائل سياسي در حوزه‌هاي اجتماعي به ويژه در حوزه اعتياد وارد شود افرادي كاربلد به واسطه متعلق نبودن به يك جناح سياسي به كار گرفته نمي‌شوند.

مردم به حوزه‌هاي اجتماعي پا بگذارند

سعيد معيد‌فر نيز با اشاره به اينكه لزوما بين آسيب‌هاي اجتماعي و آگاهي مسئولان ارتباطي وجود ندارد، به تهران امروز مي‌گويد: به فرض كه مسئولان از اين آسيب‌ها اطلاع داشته باشند. آنها چه مي‌توانند بكنند؟ كساني كه در ارتباط با آسيب‌ها بايد فعال باشند عمدتا خود جامعه و نخبگان جامعه هستند. اگر آگاهي‌هاي اين افراد تاثير بگذارد قطعا تغييراتي در آسيب‌ها ايجاد مي‌شود ولي اگر اين قشر كارشناس از بدنه تصميم‌گيري‌ها جدا شوند ديگر نمي‌توان به حل مسائلي مانند اعتياد اميدوار بود و در سال‌هاي گذشته بدنه تصميم‌گيري دقيقا از همين موضوع لطمه ديد.اين جامعه‌شناس، ادامه مي‌دهد: مسئولان به هر حال كساني هستند كه در جابه‌جا شدن و تغيير مسئوليت‌ها هستند و خواه ناخواه آنها يك ارتباط هميشگي و نزديك با آسيب‌ها ندارند.

او ادامه مي‌دهد: مسئولان بايد در اين مسئوليت‌ها نقش اطلاع‌رساني‌شان را به خوبي ايفا كنند و اجازه بدهند كه جامعه ما نسبت به مشكلات مربوط به خودش واقف باشد و آگاهي و نقش پيدا كند. اين جامعه‌شناس در ادامه مي‌افزايد: وقتي وزير كشور مي‌گويد كه مسئولان هنوز از اهميت خطرات موادمخدر بي‌اطلاع هستند، به اين معنا مي‌گويد كه تخصص لازم را در اين حوزه‌ها ندارند. شناخت لازم را در اين زمينه بايد از طريق كار پيوسته در آن حوزه پيدا كرد. نمي‌توان يك فردي را آورد سركاري گذاشت و گفت كه آگاهي پيدا كن. مهم اين است كه آن فرد پيش از ورود به آن مسئوليت در آن حوزه تخصص و شناخت لازم را داشته باشد. در چنين شرايطي ممكن است موثر باشد ولي مشكل اين است كه در حوزه مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي ما كار را به دست كاردان نمي‌دهيم بلكه اينجا هم متاسفانه مثل حوزه‌هاي ديگر پست‌ها را صرفا به عنوان فرصتي براي افراد در نظر مي‌گيريم نه براي جامعه.

دكتر سعيد معيدفر در ادامه تاكيد مي‌كند: متاسفانه ارتباط بين دولتمردان ما با حوزه‌هاي تخصصي و نخبگان جامعه و با كساني كه در متن فعاليت در حوزه‌ آسيب‌ها و مسائل اجتماعي هستند در سال‌هاي گذشته و در دولت‌هاي نهم و دهم بريده شد. به همين دليل هم طي سال‌هاي گذشته هر سال نسبت به سال قبل مشكلات و آسيب‌هاي ما بيشتر شد و مردم و جامعه تاوان افزايش اين آسيب‌ها را دادند كه حوزه اعتياد يكي از آنها بود.

معيدفر در ادامه پيشنهاد مي‌دهد: ما همه اميدواريم با تغيير دولت در سال‌هاي پيش‌ رو فضايي ايجاد شود و افرادي سر كار بيايند كه پيش‌تر براي آن مشكلات كار كرده‌ باشند و تجربه كسب كرده باشند و با جان و دل در آن پست صرفا كارشان خدمت به مردم و آسيب‌ديدگان باشد تا موضوعات آسيب‌هاي اجتماعي كه الان در كشور ما مورد مطالعه محققان و پژوهشگران قرار گرفته مورد اهميت واقع شود و در تصميم‌گيري‌ها به عنوان منابع مرجع به آنها نگاه كنند در اين شرايط است كه منابع‌انساني و فكري ما هدر نمي‌رود و بدنه كارشناسي به كمك مسئولان دولتي مي‌آيند تا در مورد دغدغه‌هايي كه افرادي مانند وزير كشور دارند اقدام عاجلي انجام شود.

مصرف داروهای نیروزا و مرگ جوانان

یک استاد دانشگاه گفت: مصرف داروهای نیروزا و دوپینگی جوانان را به کام مرگ می‌کشاند.


غلام چگنی امروز در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار فارس در خرم‌آباد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه استفاده از داروهای نیروزا در لرستان چگونه است، گفت: خانواده‌ها باید مواظب فرزندان خود باشند، زیرا مصرف بی‌رویه دارو‌های نیروزا در استان لرستان رو به افزایش است.

*راه صد ساله یک شبه طی نمی‌شود

وی یاد‌آور شد: عده‌ای در جامعه ما هستند که فکر می‌کنند، باید راه صد ساله را یک شبه طی کرد و برای پیدا کردن راه و مسیرصحیح دچار مشکل‌ می‌شوند و از طریق راه‌های میان‌برد غیرمستقیم فاصله را کم کنند.

این استاد دانشگاه‌های لرستان تصریح کرد: این افراد تلاش می‌کنند که هر چه زود‌تر به مدارج بالای ورزشی برسند، در صورتی که ما از راه راست و مستقیم می‌توانیم بهتر به هدف‌مان برسیم و کارها را پیش ببریم.

*عده‌ای می‌خواهند، شش ماهه یا یک ساله قهرمان ورزش‌های علمی شوند

چگنی یاد‌آور شد: عده‌ای می‌خواهند، شش ماهه یا یک ساله قهرمان ورزش‌های علمی شوند، که آن‌ها باید بدانند، این امر از نظر علمی امکان‌پذیر نیست.

وی اذعان کرد: برخی افراد برای اینکه هر چه سریع‌تر به امیال و خواسته‌های خود برسند، دست به کار‌های نادرستی مانند دوپینگ کردن و استفاده از مواد نیروزا می‌زنند.

*در مصرف اینگونه داروها باید دانش کافی را فرا بگیریم

این استاد دانشگاه‌های لرستان تصریح کرد: در مصرف اینگونه داروها باید دانش کافی و اطلاعات علمی لازم را فرا بگیریم و سعی کنیم، در موارد ضروری زیر نظر مسئولان ورزشی، پزشکان تغذیه و با در نظر گرفتن دز دارو‌ها استفاده شود، زیرا در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

*برخی داروها منجر به مرگ می‌شوند

چگنی یاد‌آور شد: جوانان ما به خصوص خانواده‌ها باید سعی کنند، هیچ داروی سرخودی را استفاده نکنند، زیرا برخی داروها منجر به مرگ می‌شوند.

وی تصریح کرد: در جامعه امروز ما شاهد استفاده عده‌ای از جوانان و نوجوانان از دوپینگ به خاطر داشتن هیکل قوی و قهرمانی چند ماهه در حد ملی هستیم که این مسئله باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

*شاهد وجود فروشگاه‌های غیر مجوز دارو‌های غیرمجازی در سطح شهر هستیم

این استاد دانشگاه‌های لرستان اذعان کرد: متاسفانه ما شاهد وجود فروشگاه‌های غیر مجوز دارو‌های غیرمجازی مانند کراتین‌ها، ویتامین‌های ای و ...  در سطح شهرهستیم که این‌ها برای به دست آوردن منابع مالی اقدام به این کار می‌کنند، همین مسئله جان جوانان ما را به خطرمی‌اندازد.

چگنی یاد‌آور شد: اداره بهداشت نباید به راحتی به اینگونه فروشگاه‌ها مجوز بدهند و نظارت بیشتری برآن‌ها داشته باشند، زیرا جان جوانان ما در خطر است.

وی گفت: برخی از باشگاه‌های سطح شهر به تبلیغ مواد نیروزا و دوپینگی می‌پردازند که اگر به این‌ها نظارت کافی نشود، ما شاهد هرچه بیشتر مرگ جوانان خود در استفاده از این داروها هستیم.

این استاد دانشگاه‌های لرستان اذعان کرد: استفاده از این داروها بیشترین تاثیر را بر روی قلب، کلیه‌ها، کبد، ترشحات هورمونی، تاسی سر و علائم ثانویه جنسی  به صورت منفی می‌گذارد.

*داروهای دوپینگ از کراتین‌ها شروع و به مخدرها ختم می‌شوند

چگنی تصریح کرد: داروهای که تحت عنوان دوپینگ که از کراتین‌ها شروع و به مخدرها ختم می‌شوند، داروهای شیمیایی خطرناکی هستند که ما نباید بدون نظر پزشک استفاده کنیم.

وی افزود: امیدواریم صدا و سیما و رسانه‌های موثر بتوانند در این زمینه به جوانان و نوجوانان ما اطلاع‌رسانی کنند.

این استاد دانشگاه‌های لرستان اذعان کرد: جوانان ما باید بدانند که برای رسیدن به قهرمانی و داشتن هیکلی قوی و تنومند از داروهای پروتئین‌دار با دز مشخص به صورت تدریجی و طی جلساتی متوالی با نظر ناظرین، مربی و پزشک استفاده کنند.

آناتومی احساسات


دانشکده علوم آلتو در فنلاند تاثیر احساسات را بر روی بدن هر شخص را منتشر کرد.

به گزارش فارس، محققان فنلاندی، احساسات مختلف را بر روی 701 نفر افراد فنلاندی، سوئدی و تایوانی بررسی کرده‌اند.

سپس مناطق احساسات را شناسایی و با رنگ‌های مختلف نشان داده‌اند.

آنها مناطقی از بدن را که بیشتر تحریک می‌شود را با رنگ‌های تیره‌تر مشخص کرده‌اند.

مناطق بیشتر آسیب دیده را با رنگ زرد، کمتر آسیب دیده با رنگ آبی و هر یک از احساسات را با رنگی مشخص کرده‌اند.

محققان فنلاندی گفتند: این عکس‌ها دقیق‌ترین احساس فیزیکی در ارتباط با احساسات و عواطف را شرح می‌دهد.

آناتومی‌ احساسات
 خشم
بقیه عکسها را در ادامه مطلب ببینید

ادامه نوشته

هشدار پزشکی قانونی درباره مخدر «گُل»


عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از شیوع مخدر جدیدی به نام «گل» به خانواده ها هشدار داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، قدیرزاده گفت: به تازگی ماده‌ای به عنوان «گُل» توسط جوانان به منظور تفریح مصرف می‌شود که در اصل گل‌ها و سرشاخه‌های گیاه شاهدانه هستند.

وی افزود: این ماده که در کشورهای اروپایی به نام ماریجوانا شناخته می‌شود اثرات قوی تری نسبت به حشیش داشته و مصرف مداوم آن موجب اعتیاد روانی فرد می‌شود.

وی، سرخوشی، اضطراب، حملات همراه با وحشت‌زدگی، خنده‌های بی‌مورد، خشکی دهان، ضربان قلب بالا، فراموشکاری، سندروم بی انگیزگی و اشتهای سیری ناپذیر را از علایم مصرف ماریجوانا دانست و اضافه کرد: جوانان و نوجوانان با این تفکر که مصرف ماریجوانا خطر اعتیاد ندارد به مصرف آن روی می‌آورند این در حالی است که به اعتقاد اکثر محققان حوزه اعتیاد، مصرف حشیش و ماریجوانا دروازه ورود به مصرف مواد مخدر و روانگردان های خطرناک تر است.

افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون


سلام دوستان حسین هستم یک مسافر

ضمن خسته نباشید وخدا قوت به تمامی خوانندگان این وبلاگ وعلاقه مندان امروز تصمیم گرفتیم در خصوص مرگ ومیر ناشی از مصرف قرص ترامادول ومتادون صحبت هایی را باهم داشته باشیم .

اینجانب تخریب مصرف متادون وترامادول را داشته ام و کاملاً مطمئن هستم این دارو بسیار خطرناک است که متاسفانه اخیراً دربین جوانان مصرف آن رشد زیادی داشته است.باتوجه به خطرات مصرف این موادهای مخدر خطرناک توجه شما را به این مقاله جلب میکنم.

رئیس بخش سم‌شناسی، متخصص و عضو هیات علمی پزشکی قانونی با اشاره به افزایش مصرف ترامادول در بین جوانان، گفت: مرگ‌های ناشی از سوء مصرف این ماده نیز در یک سال اخیر افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا دکتر مریم اخگری با بیان اینکه در پزشکی قانونی با یکسری مرگ ناشی از مصرف داروهای ترک اعتیاد روبرو شده‌ایم، گفت: در آنالیز این داروها، موادی را شناسایی کردیم که سبب این مرگ‌ها شده بودند.

وی با بیان اینکه از دو سال پیش مصرف ترامادول و فروش آن تحت نظارت وزارت بهداشت درآمد، گفت: بر این اساس این ماده به ازای هر نسخه تنها برای یک بار در داروخانه‌ها به فروش می‌رفت و خرید آن برای بار دوم نیازمند نسخه‌ای جدید بود؛ همانطور که در بحث آمفتامین‌ها، هروئین، کوکائین و ... این قانون وجود دارد.

افزایش مصرف ترامادول بین جوانان

رییس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی از افزایش مصرف ترامادول در میان جوانان خبر داد و گفت: متاسفانه همزمان با این افزایش مصرف، مرگ‌های ناشی از مصرف این ماده نیز افزایش یافته، به طوری که حتی در مواردی فرد با مصرف تنها یک مرتبه ترامادول دچار تشنج و مرگ شده است. وی با بیان اینکه قرص‌های ترامادول بسته‌بندی شده و درعطاری‌ها وجود دارد، افزود: این در حالیست که توزیع این مواد در عطاری‌ها غیرمجاز است و باید با آن برخورد شود.

اخگری با بیان اینکه در بررسی اجساد، فراوانی این دارو در آنان زیاد بوده است، ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روند سوء مصرف مواد مخدر در استان تهران نسبت به دوره‌های قبلی تحقیقات افزایشی 40 تا 50 برابری داشته است.

رئیس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی گفت: افراد معتاد از این مواد به عنوان جایگزین برای ترک استفاده می‌کنند که در مواردی سبب سوء مصرف و مرگ آنها می‌شود.

افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون

وی همچنین از افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون در یک سال اخیر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اجسادی که به نزد ما می‌آیند، تاریخچه مشخصی ندارند و تنها بر اساس گواهی فوت، مرگشان به دلیل مصرف داروی ترک اعتیاد اعلام می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت که پیش از آن روند مصرف چگونه بوده است.

امیدوارم همگی عوارض مصرف این داروهای خطرناک درک نمایند وبه سمت بهترین راه حرکت نمایند.

شادزی ومهر افزون

مسافر حسین

زخم کمپ «شفق» چشم به‌راه ترمیم

فاطمه جمال‌پور در روزنامه شرق نوشت:  بخاری‌ها سه‌روزی است که خاموش شده؛ گازوییل ندارند. قبل از آن هم تنها شب‌ها روشن می‌شدند. راهرو عریض و طویل است. 14اتاق بزرگ 60، 70متری دوسوی راهرو قرار گرفته‌اند. هر اتاق 30تخت دوطبقه دارد. روی هر تخت، مددجو از زور سرما زیر پتو چمباتمه زده است. مددجویان همه‌شان یک شکلند، سرهای تراشیده، چشم‌های بی‌رمق، لباس‌های چروک، مندرس آبی‌رنگ و با گونه‌هایی گودافتاده. خبری از وسیله گرمایشی در اتاق‌ها نیست تنها سه‌بخاری بزرگ در راهرو قرار دارند که خاموشند. کف سیمانی اتاق‌ها aسرد است، نور آفتاب به زحمت سعی می‌کند از بالای پنجره‌های کوتاه دیوارهای بلند به داخل اتاق راه پیدا کند. وارد که می‌شوی هوا تو را پس می‌زند. هوا پر از بوی عجیبی است که مشام را پر می‌کند چنانکه به محض ورود وادارت می‌کند چندگامی به عقب برداری. می‌پرسم بوی چیست و کسی جوابی برایش ندارد. اینجا کمپ اجباری درمان اعتیاد «شفق» است. یک‌سال‌ونیم پس از اتفاقات هولناک رخداده در «شفق» در زمان اجلاس سران، برای پاکسازی خیابان‌های پایتخت از معتادان و جمع‌آوری و نگهداری آنها به‌صورت غیرانسانی، درهای شفق به رویمان باز می‌شود. تاکنون تنها روایت‌هایش را شنیده‌ایم، روایت‌های کتک‌خوردن با لوله سبز، اسهال‌خونی منجر به مرگ، حمام با آب سرد، سرما و گرما، نبود آب آشامیدنی. حالا می‌رویم تا از نزدیک اوضاع شفق را ببینیم.

بعد از گزارش «شرق» از کمپ درمان اجباری معتادان «شفق» به دعوت احمد ربیع‌زاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان به «شفق» می‌رویم. او می‌گوید: «موضوعات مطرح‌شده در گزارش مربوط به یک‌سال پیش است و از آبان‌ماه تا اسفندماه سال گذشته شفق تعطیل شده است و با تخصیص 180‌میلیون‌تومان بهسازی شده و تمامی کادر و مدیریت تغییر کرده‌اند.»«کهریزک»؛ خیابان پنجم. پدیدارشدن تابلو مرکز اقامتی و بهبودی «شفق» حکایت از رسیدنمان دارد. دیوارهای بلند با سیم‌خاردار اتاق را احاطه کرده‌اند. یاد صحبت‌های یکی از مدیران کمپ‌های اختیاری درمان اعتیاد می‌افتم که می‌گفت: کمپ‌های ما بی‌دیوار و حصار است و درمان اعتیاد باید اختیاری باشد. ماموری با کیسه‌های پر از میوه وارد می‌شود و من متعجب به میوه‌ها نگاه می‌کنم، «شفق» و میوه! یکی از خدمتگزاران می‌گوید گارد حفاظتی برای خودشان خرید می‌کنند. ربیع‌زاده می‌گوید: الان «شفق» مرکز غربالگری است و معتادانی که حکم قاضی دارند اینجا می‌مانند و سایرین بعد از سپری کردن دوره‌ای 20روزه به «کمرد» و «جاجرود» می‌روند. قبول دارد که سه مرکز مجوز ندارد و نسبت به عملکرد وزارت بهداشت و بهزیستی انتقاد دارد. می‌گوید: «اینجا خبری از ضرب‌وشتم نیست.» با کادر مرکز از جمله سرهنگ... مدیر مرکز، گنجعلیان، مددکار بهزیستی مستقر، نیروهای انتظامی در اتاق سرپرستی هم‌صحبت می‌شویم. دل پری از گزارش «شرق» دارند و ربیع‌زاده در انتهای صحبت‌هایش می‌گوید: «درست است که طبق قانون، معتادان بیمارند اما اینها معتادان ته‌خط رسیده‌اند و چندان فرقی با مجرم ندارند.»بهیار مرکز که از سال پیش اینجا مستقر شده است وارد می‌شود. پسر جوان سبزه‌رویی است. یکی از مسوولان می‌گوید: این بهیار ماست. دایم اینجاست. این همان است که می‌گویند گفته برقصید شربت بگیرید.

بقیه مطلب رادرادامه بخوانید

ادامه نوشته

یکی از عوارض مصرف شیشه


این ماده محرک اعصاب است. مت‌آمفتامین گاهی اوقات توسط پزشکان برای بیماری‌های خاص تجویز می‌شود که با تاثیر مستقیم بر مکانیسم‌های مغز شادی و هیجان در فرد ایجاد می‌کند. مت‌آمفتامین همچنین باعث اختلال شدید در خواب و یا بی‌خوابی شدید می‌شود.
مصرف کننده دچار بی‌اشتهایی شدید شده و ساعت‌ها و حتی تا روزها اشتها به غذا ندارد. در عین حال این ماده باعث تشنگی می‌شود و مصرف کننده مجبور است مقدار زیادی آب بنوشد.

در ادامه شما یک دختر روسی را مشاهده می کنید که که از سال ۲۰۰۴ مصرف شیشه را آغاز کرده و فقط در مدت۶سال چهره ای مانند یک پیرزن پیدا کرده است!





گزارش تکان دهنده از کمپ معتادان «شفق»

فاطمه جمال‌پور در روزنامه شرق نوشت:

 
«53 نفر از معتادانی که به شفق آورده شدند اسهال خونی گرفتند و مردند»، «انترن به بچه‌ها می‌گفت اگر برایم برقصید داروی سرماخوردگی می‌گیرید»، «پایم را از خط زرد آن‌طرف‌تر گذاشتم و تا سرحد مرگ با لوله سبز کتک خوردم» و... اینها همه روایت‌های معتادانی است که تجربه رفتن به اردوگاه ترک اعتیاد اجباری «شفق» را از سر گذرانده‌اند. روبه‌رویم می‌نشینند و می‌گویند و می‌گویند. شاید برای ساعت‌ها حرف دارند؛ روایت‌های تکان‌دهنده‌ای از شفق، از نگاه و سیستمی که معتاد را شهروند نمی‌داند یا حتی انسان؛ روایت‌هایی آنقدر تکان‌دهنده که گاه مجبورت می‌کند مصاحبه را قطع کنی و بروی قدم بزنی یا چند نفس عمیق بکشی.  اردوگاه اجباری درمان اعتیاد «شفق» یا به قول مسوولان «کمپ شفق» اردوگاهی است که بر اساس اصلاحیه قانون درمان اعتیاد مصوب مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام در سال 89 برای درمان معتادان متجاهر یعنی معتادانی که از ظاهرشان می‌توان پی به اعتیادشان برد ایجاد شد. قرار بود این اردوگاه زیرنظر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر ایجاد شود و وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با موادمخدر، شهرداری تهران و... در ایجاد و تجهیز و ساماندهی معتادان در این مراکز مشارکت داشته باشند اما هیچ‌کدام از این اتفاق‌ها نیفتاد و در عمل شفق به جایی برای نگهداری معتادان برای مدتی کوتاه بدون رعایت کمترین حقوق انسانی‌شان بدل شد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو‌های ما با معتادانی است که از «شفق» بازگشته‌اند با روایت‌هایی از مرگ، گرسنگی، ضرب‌وشتم و...
سیدمحمد 33‌ساله است. با موهای جوگندمی، صورتی بسیار لاغر و استخوان‌های بیرون زده. می‌گوید:  «10سال مصرف موادمخدر را داشتم. دوسال است که با مصرف متادون پیشگیری می‌کنم. من با اینکه کارت «متادون» داشتم، توسط گشت شهرداری من را گرفتند. حتی از ما تست گرفته نشد درحالی که قرار بود تست گرفته شود و تحویل «شفق» شدم.»
‌چه زمانی شما را گرفتند؟
 دوماه پیش، 47 روز آنجا بودم. در میدان شوش داشتم می‌آمدم به همین مرکز گذری درمان اعتیاد که پناهگاه ماست. نیروی انتظامی من را دستگیر کرد، کارت «متادون» خود را نشان دادم، مامور گفت بیا برویم آزادت می‌کنیم، مشکلی ندارد. گفتم تست بگیرید من مشکلی ندارم، اما شب تا صبح ما را نگه داشتند و بعد ما را به شفق بردند. من حتی گفتم پول کیت تست اعتیاد را از جیب خودم می‌دهم تا از ما تست بگیرند و اگر موردی نداشتیم ما را آزاد کنند، اما این کار را نکردند.  من به کمپ رفتم، وقتی برگشتم وزنم چندین‌کیلو اضافه شده بود یا حتی وقتی مواد را مصرف می‌کردم وزنم و ظاهرم خیلی بهتر از زمانی بود که از شفق آزاد شدم. من هر سری که ترک می‌کردم سیستم بدنی‌ام برمی‌گشت وزن و ظاهرم درست می‌شد، اما الان این ظاهر آدمی است که تازه از شفق آزاد شده است. بچه‌ها تعجب می‌کنند به من می‌گویند مصرفت را خیلی بالا بردی؟ من می‌گویم من تازه از «شفق» آمده‌ام دیگر خودتان متوجه شوید چه وضعیت غذایی افتضاحی در آنجا حاکم بود.
‌تعدادتان در «شفق» چقدر بود؟ آیا کف‌خواب هم داشتید؟...

ادامه نوشته